dijous, 16 de juny del 2016

Orientacions - Recuperació



EXAMEN FINAL – RECUPERACIÓ CCNN 2n ESO

Orientacions per al examen:

1a Avaluació
-          Cèl.lules eucariotes i procariotes. Característiques, orgànuls, diferències entre elles.
-          Tipus de cèl.lules eucariotes. Cèl.lula vegetal, cèl.lula animal. Característiques, orgànuls, diferències entre elles.
-          La reproducció sexual i asexual.
-          Definició de: gàmetes, embrió, feto, fecundació, gònades,zigot i fecundació.
-          Desenvolupament embrionari: ovípar, vivípar, ovovivípar.
-          La fotosíntesi. Definció i saber on es produeix.


2a Avaluació
-          Els aiguamolls. Definició i tipus.
-          Definició de: punt òptim, factor limitant, bioacumulació, ecosistema, biòtop, biocenosi.
-          Nivells tròfics.
-          Els aiguamolls al territori espanyol. (mapa)
-          Biomes terrestres. Definició i tipus.
-          Exemples d’adaptació als biomes terrestres (per exemple al desert: cactus i camell)
-          Definicions: biosfera i ecosfera.
-          La devesa. La devesa com exemple de desenvolupament sostenible.     
-          Els parcs nacionals. Coneixer-los i saber localitzar-los en el territori espanyol. (mapa)  

3a Avaluació
-          Definicions : Roca, Litosfera, focus , epicentre, pla de Benioff.
-          L’estructura interna de la Terra.
-          Tipus de roques. Classificació de les roques segons el seu origen.
-          Esquema de les roques magmàtiques.
-          EL cicle de les roques.
-          Unitats litològiques del paisatge español.
-          Usos de les roques.
-          La textura de les roques.



Activitats complementàries per als alumnes suspesos.
Digitalitzar informació del llibre de text. Esquemes i resums de les avaluacions suspeses i dibuixos i/o esquemes que apareixen als laterals de les fulles o en qualesevol altra part del text en totes les unitats.

En aquesta activitat es treballa la matèria transversal de la informàtica a més de centrar-se en els continguts més importants del curs.

dilluns, 23 de maig del 2016

Pràctica models geològics.

Aquesta pràctica consiteix en una manualitat de distints models geològics relacionats amb els continguts del tema 7 i 8 de Ciències Naturals.

Vos deixe els enllaços als diferents models :

1
Arthur's seat volcano model 

2
Soufrière Hills, Montserrat Volcano Model

3
Eyjaallajökull * Volcano Model (Iceland)

4
Natural Science Series Globe Model


Heu d'imprimir els que necessiteu i portar-los a classe juntament amb pegament de barra i tisores el proper dilluns 30 de maig.

El millor seria fer els 4 models, però cadascú que faça el que crega convenient. La nota del treball dependrà de l'esforç i la dedicació. Teniu en compte que és un treball fàcil però requereix concentració i precisió al tallar amb les tisores.

Avaluació. Aquestes notes són per als models que estiguen ben fets.

Model 1 = 5 punts

Model 1 i 2 o 1 i 3 = 6,5 punts

Model 1, 2 i 3 = 8 punts

Model 1,2,3 i 4 = 10

Els treballs es realitzaran a classe. 


Anim !



dimarts, 24 de novembre del 2015

La noticia



·   ENTREGAR UNA NOTICIA D’ACTUALITAT en cada trimestre (total 3 noticies a l’any) sobre qualsevol contingut relacionat amb la materia Ciències Naturals, l'ideal seria de parlar sobre temes relacionats amb els continugts impartits durant cada trimestre.


1.-La noticia constarà d’un titular destacat en ( tamany i forma) i una explicació de la mateixa. Pots descriure de forma estructurada la informació (contestant què, qui, quan, on , etc), la importancia social, la teau opinió i les possibles perspectives futures.   


2.- Recorda escriure el  tema al que pertany, curs, grup, número de classe, nom i cognom.
 
3.- Al entregar la noticia faràs una exposició sobre ella i ens contaràs la teua opinió al respecte.

En la secció enllaços del blog trobaràs alguns "links" amb noticies científiques que et poden ajudar a fer el treball. 

Enllaç NOTICIES

dijous, 8 d’octubre del 2015

Pràctica del microscopi


En aquesta entrada del blog trobaràs informació útil per a realitzar el treball de la primera avaluació.


En primer lloc el guió de la pràctica que has de seguir per fer la memòria és el següent:



Fes una portada amb el títol de la pràctica, la matèria (CN) i el teu nom.



Els teu treball, ha de constar de les següents parts:



1. Definir el nom del grup

2. Dibuixar un microscopi amb les seues parts clarament identificades

3. Montar una preparació fictícia i etiquetarla amb les meues sigles y les del meu grup

4. Montar una preparació real.

5. Pasos per enfocar amb el microscopi

6. Descriure breument la cura del microscopi

7. Calcula i escriu, en una taula, els valors d'augment del microscopi segons que

combinis els oculars i els objectius que tens:

8. Descriure, dibuixar i colorejar el que veig al microscopi.

9. Què és la prova de Papanicolau?

10. Què és la tinció Hematoxilina-Eosina (H&E)

CURA DEL MICROSCOPI


El microscopi és un aparell de precisió i d'elevat preu que caldrà manejar sempre amb la màxima cura per asegurar-ne un bon rendiment i una llarga duració; per això caldrà observar una sèrie de precaucions:


· Cal recordar que els principals enemics del microscopi són la pols, el greix i els cops; per tant caldrà evitarlos sempre, manejant-ho amb molta cura, mantenint-ho net i protegint-ho sempre que no es faci servir amb la seva funda de plàstic .


· Sempre que calgui transportar el microscopi, es farà verticalment i amb les dues mans, subjectant-ho pel braç amb una ma i aguantant el peu amb l'altra, d'aquesta forma s’evitarà que pugui caure l'ocular.


· Quan calgui canviar l'ocular es farà de forma ràpida, procurant deixar el tub sense lent el menor temps possible, per evitar l'entrada de pols al prisma.



· Els moviments dels cargols macromètric i micromètric han de ser suaus i sense forçaments; si no fos així, cal posar-ho en coneixement del professor.


· S'ha de tenir especial cura dels elements òptics del microscopi, principalment objectius i oculars, ja que han d'estar sempre perfectament nets. El oculars s'embruten molt fàcilment de pols, del greix de les pestanyes o dels dits; cal, netejar-los amb un paper molt fi especial per a les lents.


· En el cas dels objectius, cal mantenir-los nets de pols i, si s'ha utilitzat l'objectiu d'immersió, caldrà netejar la lent frontal de les restes d'oli que hi quedin fent servir un drap de fil impregnat d'alcohol de 90° o alcohol absolut; només farem servir xilol per casos molt extrems com, per exemple, quan hagi quedat bàlsam encastat. Un cop netejat amb xilol, mirarem que no en quedin restes que pugessin atacar les reïnes fixadores de les lents.

ENFOCAR AL MICROSCOPI


Com a orientació caldrà seguir els següents passos:

1. Cal il∙luminar el microscopi per mitja de la seva font d'il∙luminació; cas que el microscopi porti mirall, tindrem cura d'orientar-ho cap a una finestra o aproparli un llum de forma que el camp d'observació estigui com més il∙luminat millor.

2. S'ha de col∙locar la preparació sobre la platina i fixarla amb les pinces, situant-la al centre.

3. Cal col∙locar l'objectiu de menor augment i situar la platina a una bona distancia i, mirant per l'ocular, començar a pujar poc a poc la platina, per mitja del cargol macromètric, fins que es vegi una imatge completament nítida. Normalment els objectius de pocs augments són molt lluminosos, la qual cosa obliga a baixar una mica el condensador i obrir el diafragma. Moltes vegades per veure-hi bé cal tenir poca llum, ja que els objectes (per exemple, organismes unicel∙lulars vius tipus ciliats, flagel∙lats, etc.) es veuen més bé sobre un camp lleugerament enfosquit que sobre un camp molt il∙luminat.


4. Pel que fa als oculars, una norma general és que per obtenir una bona visió cal usar sempre l'objectiu de major augment amb l'ocular de menor augment.

5. Un cop feta una primera observació de la preparació, que ens permet de fernos una idea del seu contingut, centrem l'objecte que volem ampliar i, per mitja del revòlver portaobjectius, passem a un objectiu més gran; generalment, com ja s'ha dit abans, si els objectius són parafocals no necessiten tornarse a enfocar, només s'ha de fer un petit ajust amb el cargol micromètric. Cal anar amb compte, en canviar els objectius, que quedin perfectament alineats amb el tub.

6. A mida que col∙loquem objectius de major augment cal anar regulant la quantitat de lIum per mitja del condensador i del tancament del diafragma.

7. Si fem servir l'objectiu d'immersió (x100) cal, abans de començar l'observació, posar una gota d'oli
d'immersió sobre el cobreobjectes. Ja que l'objectiu d'immersió s'enfoca molt a prop de la preparació, cal tenir molta cura per evitar trencar la preparació o ratllar la lent, si es possible ajustarem l’enfoc únicament amb el cargol micromètric i si cal utilitzar el macromètric sempre ho farem fent baixar la platina quan mirem per l’ocular, per pujar-la cal mirar lateralment.

8. Un cop enfocada la preparació s'observaran detingudament tots els camps per mitja del cargol coaxial del carro mòbil; si es produïssin petits desenfocaments caldrà anar-los corregint amb el cargol micromètric; per això, es recomana que la postura adequada per a l'observador del microscopi sigui tenir una ma al cargol coaxial del carro mòbil i l'altra al cargol micromètric.






TINCIÓ HEMATOXILINA - EOSINA



La tinció hematoxilina-eosina correspon a la mescla de hematoxilina i eosina. Aquesta tinció és un dels mètodes de tinció més populars utilitzat en histologia i medicina diagnòstica.


La hematoxilina al ser catiònica o bàsica, tenyeix estructures àcides (basòfiles) en blau i morat, com per exemple els nuclis cel.lulars; l'eosina tenyeix components bàscis (acidòfils) en rosa, degut a la seua natura aniònica o àcida, com per exemple el citoplasma o el estroma (xarxa de teixit connectiu que dóna suport a les cèl.lules d'un teixit o òrgan). 

Exemples :




 







PROVA DE PAPANICOLAU



El frotis de Ppanicolau o prova de Panicolau (anomenada així en honor de Georgios Papanicolau, metge grec que va ser pioner en citología i detecció precoç de cáncer), també anomenada citología exfoliativa o citología, es realitza per diagnosticar el cáncer de coll uterí.    

Exemples: